Szalma Réka: Szalmavirág


 
1.
Ahány legény reám nézett
Annyiszor húztam kendőmet
Az arcomba, mert az urak
Meggyaláznak s félreállnak,
S pendelyembe rejtik bűnük,
S átteszik az alhasamba.

Tudtam én azt évek óta,
Anyám ringatta bölcsőmbe,
Majd bevarrta bekecsembe,
Vizitkámba behímezte,
Szalmavirágként felnevelt,
Szűzleányok rút sorsára.

2.
Kútnál láttam én egy legényt,
Vadvirágot izzadott,
Titkon vadvirágát szedtem,
S hozzám szökött virradat.
Rámborult majd a vadlegény
S alattunk: csak  lenmagok.

Hozzám jött minden tavasszal,
S évente elültetett,
Megszülettem májusokban,
S egy évszakot szeretett,
Virágom hullt minden ősszel,
S vártam rá egész telet.

3.
Az én szoknyám vihart szül meg,
Akkor, ha fehér pendelyem
Volt páromnak hamvát szórja,
S haja porát simogatja.
Szeretőmnek piros vére
Malmokat hajt, bút őrölve.

Megöltem a szeretőmet,
Egy leánnyal egybeolvadt,
S megöltem a szép leányt is,
Szeretőmben bennemaradt.
Hasába is berejtették,
Mit az én hasamba elébb.

Megöltem a szeretőmet
S hárman is meghaltak benne:
Egyik fele szép leány volt,
Másik fele megszerette,
Egyik fele almát kóstolt,
Másik fele mind megette.

Harmadikjukat ártatlan,
Tehetetlen bűncsíraként,
Adtam vissza Istenünknek,
S kértem, hogy ne hozza vissza,
Maradjon ő megszületlen,
Gyermekeknek vértanúja.

4.
Alattuk a vörös szalma,
S gyilkos kéz mi fölemelte,
Fölemelte, s megöntözte,
Meggyújtotta, s visszaküldte
Istenükhöz, füstfellegbe
Burkolózva és a néma
Elszállásukat figyelte.

Visszaestek a Tiszába,
S Duna vize vitte tova,
Elvitte a törvényszékre,
S ott álltam majd én, a buja,
Szorongattam pendelyemet,
S könnyim folytak a malomba,

A malomba, miben véred,
És te sarjad szülném én meg,
És Halált őröltek azon:
Az enyémet s megszületlen
Gyermekünkét, ki teérted,
És általam halt meg.

(fotó: Korniss Péter)